Vi var for et par uger siden i København. Vi tog færgen fra Aarhus til Sjællands Odde og kørte til Roskilde. Her kørte vi til midtbyen og ladede (teoretisk belejligt) op et par hundrede meter fra Roskilde Domkirke. Teoretisk, fordi vores søn faldt i søvn på vejen og således skulle passes under opladningen. Ikke desto mindre fik vi på skift set kirken med vores datter - som til gengæld fik den set to gange.
Herefter trillede vi til Amager, hvor en kammerat kørte os på rundtur på øen. (20-30 km var tilsyneladende nok til at blive forelsket i bilen). Herefter lod vi ZOE'en overnatte i fred.
Ideen var nu at køre til Roskilde igen på vej til færgen; men ak, tingene går sjældent som man planlægger dem, og som et jødisk ordsprog lyder, så planlægger mennesker, mens Gud ler. Og således leende kom vi 40 minutter for sent afsted.
Hvordan indhenter man 40 minutter i elbil, mens der øser ned og trafikken selv på motorvej kører trægt? Man kører selvfølgelig til en 43 kWh ladestander og får skudt strøm i bilen med over 300 km/t.
Men mennesker planlægger, mens Gud ler, og således kunne vi ikke få ladestanderen til at lade. Heldigvis var der rigeligt med 22 kWh standere på P-pladsen, så uden andre muligheder jog vi stikket i en af dem. Nu var gode råd pludselig dyre, for vi havde ikke tid til at vente på en fuld opladning.
Man kan lade en ZOE fra 0 til 80% på 40 minutter på en 22 kWh stander, men da vi havde hele 40% tilbage i tanken kunne vi nå op på 80% på 20 minutter. Det kunne dog ikke bringe os hele vejen til færgen, men det fik os på den ide at lade hurtigt til 70%, nok til at nå til Holbæk, hvor vi igen kunne spæde (hurtigt) til.
Således til 70% på 15 minutter kørte vi til Holbæk, hvorefter vi havde 10% tilbage. Her tog vi 20-25 minutters ladning til 50% (mens børnene fik en belejlig pause), hvorefter vi drønede til færgen. Den var (og nu var Gud stoppet med at le og havde ladt os i fred) 15 minutter forsinket, hvorfor vi ankom til færgen 10 minutter før den sejlede. Med hele 22 km tilbage i tanken. (Vi havde brug for ~10 km for at komme hjem fra færgen).
Pyh! :-)
Når jeg fortæller historien videre til bekendte forsøger jeg at overbevise dem om at problemet ikke (kun) var elbilen og opladning, men mere det faktum at vi kom alt for sent afsted. Og at man i en benzinbil jo også ville være udsat for lignende problemer, når man kommer så forsinket afsted, da man jo her planlægger med benzinbilens hastighed. 40 minutter er trods alt meget at hente, selv i benzinbil.
I virkeligheden er vi ganske positive over turen, hvor vi jo fik vist at Clevers netværk af ladestandere er ganske imponerende efterhånden, og at man med lidt snilde kan komme ret hurtigt omkring i Danmark.
Og endnu en gang ros til ZOE, som på overbevisende vis guider os med hvor langt vi kan køre med det tilbageværende strøm i tanken.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar